Les tidligere nyhetssaker og intervjuer her.
Trondheim kommune fikk sin første handlingsplan i 2011, og har siden da jobbet med utvikling av system for håndtering av velferdsteknologi, samt deltatt i utviklingsarbeid både med testing av teknologi og utvikling av nye tjenester.
I dag har vi en vaktsentral/responssenter som skal ta i mot alarmer og varsler og sikre oppfølging, og etter fem år med utviklingsarbeid starter vi nå opp med en GPS-tjeneste som er full integrert i tjenestene og i verktøyene vi bruker. Videre jobber vi med anskaffelse av nytt digitalt trygghetsskapende system (infrastruktur) med tilhørende teknologi, samt at vi prøver ut andre anbefalte satsninger fra direktoratet og har piloter på medisinteknologi-tjenester og elektroniske dørlåser.
Med bakgrunn i den demografiske utviklingen, samt at vi så mot en tid med manglende arbeidskraft, så valgte kommunen tidlig å sette fokus på hva kan vi gjøre for å forebygge fremtidens utfordringer. Dette har også vært forankret på politisk nivå i kommunen. Det ble tidlig bestemt at vi skulle mobilisere og samle våre 24/7 tjenester i en helsevakt som nå utvikles parallellt med etablering av nye velferdsteknologitjenester.
Det er mange!
Litt vanskelig å svare på da det vi ikke er fullt igang enda, spesielt hvis man her tenker på etablering og driftsetting. Det er ikke mange kommuner enda, blant annet, og man velger forskjellige strategier. Vi har for eksempel valgt å kjøre alt samlet, som vil si at når vi tar i bruk teknologien så er alt integrert, og teknologien er anskaffet og tjenesten fullkommen.
Tenk gjennom og ta høyde for hva det krever av kommunen , organisasjonen og tjenestene for å etablere en VFT tjeneste. Det er også viktig å sørge for forankring i ledelsen og finansiering i budsjett.
Vi er bedt om å presentere noe av arbeidet vårt, samtidig som vi har deltatt tidligere både med innlegg og som deltagere. Det er her det skjer! Vi knytter nye kontakter og ser hva som rører seg i verden og får mer innblikk i mulighetene.